Header email nieuwsbrief blog

10 tips voor de perfecte e-mailnieuwsbrief

E-mailnieuwsbrieven zijn nog steeds een krachtig middel om de relatie met je klanten te versterken en nieuwe klanten te werven. Ook kun je ze bijvoorbeeld inzetten voor het vergroten van je naamsbekendheid of verbeteren van je imago. Hoe zorg je ervoor dat jouw e-mailnieuwsbrief ook écht geopend en gelezen wordt? Wij geven 10 tips voor de perfecte e-mailnieuwsbrief.

1. Stel een doel

Als eerste is het belangrijk om voor jezelf te bepalen waarom je de e-mailnieuwsbrief stuurt. Wat wil je ermee bereiken? Wil je je nieuwsbrief inzetten om naamsbekendheid te vergroten? Wil je direct producten verkopen? Of wil je jezelf profileren als expert in jouw branche? Je doel bepaalt grotendeels de inhoud, maar ook de aanpak rondom verzending of de functionaliteit van je e-mailnieuwsbrief.

2. Relevante inhoud

Het lijkt een open deur, maar zorg ervoor dat wat je vertelt, aansluit bij de interesses en behoeften van je doelgroep. Ideaal gezien past dit ook bij jouw doelstellingen. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen zich inschrijven op nieuwsbrieven om aanbiedingen en exclusieve deals te ontvangen (54%). Daarnaast wil men via nieuwsbrieven op de hoogte blijven van een organisatie of merk (46%).

Maar Nederlanders schrijven zich ook snel weer uit als ze interesse verliezen of te vaak gemaild worden. Met gemiddeld 49% scoort de reden ‘de onderwerpen zijn niet interessant genoeg’ erg hoog in een lijst redenen waarom mensen zich weer uitschrijven.

Om aan te sluiten bij hun behoeften en interesses, kun je hen vragen aan te geven over welke onderwerpen ze graag willen lezen. Of voer A/B-testen uit om te kijken welke inhoud het beste past bij je ontvangers (wat het beste gelezen wordt of de hoogste conversie oplevert). Bied je ontvangers afwisseling én toegevoegde waarde: het openen en lezen van je mailing moet hen iets opleveren: direct toepasbare tips, iets grappigs, een aanbieding, een whitepaper, nieuwe inzichten.

Hier, een email

3. Maak het persoonlijk

Iedereen wil liever op maat gemaakte post dan een bulkmail. Zorg bijvoorbeeld voor een persoonlijke aanhef. Denk er eens over na om je e-mailnieuwsbrief niet vanuit een noreply-adres te verzenden, maar met een medewerker van je bedrijf als afzender. Veel mensen ontvangen liever een mail van een persoon dan van een bedrijf, al helemaal als het van een vertrouwde naam komt. Kies hiervoor iemand die veel klantcontact heeft en een aanspreekpunt is. Betrek je lezers nog meer door ze een gevoel van invloed te geven: laat ze meedenken met je organisatie door bijvoorbeeld een poll in je e-mailnieuwsbrief op te nemen, een cijfer te vragen of ze een mening te laten geven. Hou het wel laagdrempelig.

4. Geef je lezer een duidelijk doel

Zorg dat je nieuwsbrief een call-to-action heeft die duidelijk past bij je communicatiedoel. Wil je dat mensen contact opnemen? Of wil je dat ze een brochure downloaden? Zich ergens voor inschrijven? Zorg met een link of button dat een klant verder kan en aan jouw doel kan voldoen. Je kunt voor de standaard ‘lees meer’-button kiezen, maar probeer ook eens varianten als ‘Meer informatie over de voor- en nadelen van product X >’ of ‘Vergroot je inzicht over deze strategie >’. Beschrijf je actie origineel en duidelijk.

5. Schrijf goede teksten

Ook dit lijkt weer een open deur, maar goede teksten blijken in de praktijk vaak een ondergeschoven kindje. Het begint al bij de kop: een pakkende titel is superbelangrijk. Mensen kijken namelijk vaak vluchtig over een tekst heen voordat ze echt gaan lezen. Probeer de lezer daarom met je kop je artikel in te trekken. Speel daarbij in op de behoefte van je lezer: dan prikkel je ze makkelijker. Vermijd tekstfouten, die werken negatief op het imago van de tekst en dus op het imago van jou als verzender. Laat je teksten indien nodig nalezen voor verzending.

6. Vormgeving is essentieel

Geef je nieuwsbrief een prettige, overzichtelijke vormgeving, die aansluit bij je huisstijl. Een klant herkent zo meteen van wie het bericht afkomt. Verstuur je een mailing met meerdere onderwerpen? Geef dan met korte, overzichtelijke teksten aan wat een lezer kan verwachten als hij of zij op ‘lees verder’ klikt. Heb je meerdere producten? Zorg dat ze overzichtelijk worden weergegeven, bijvoorbeeld met behulp van afbeeldingen. Mensen zijn nou eenmaal visueel ingesteld en de afbeeldingen uit je mail zullen dan ook eerder gescand worden dan dat de tekst gelezen wordt.

emailnieuwsbrief voorbeeld

7. Maak je nieuwsbrief gebruiksvriendelijk

E-mails worden vooral gelezen op een smartphone of laptop. Maar liefst 37% van de Nederlanders geeft inmiddels aan e-mails met name op smartphone te openen. Daarna volgen de laptop en desktop met 30% en 22%. Ruim tien procent kiest voor tablets. Het is dus belangrijk om er rekening mee te houden dat je nieuwsbrief op elk scherm lekker te lezen is. Stel je mailing daarom responsive of zelfs adaptive op.

Met responsive design zorg je ervoor dat de inhoud en de layout aangepast worden aan de schermgrootte en schermresolutie van de lezer. Maak je je nieuwsbrief adaptive, dan biedt je per formaat ook aangepaste inhoud aan. Vaak is een mailing erg lang op mobiel en blijf je eindeloos scrollen.

Met adaptive design kun je bepaalde content of afbeeldingen achterwege laten bij de mobiele weergave. Dit vergt wel meer ontwerptijd dan een responsive design.Om gebruiksgemak te garanderen, is het verstandig iemand voor verzending te laten controleren of alle links werken. Zorg dat wanneer iemand op een link klikt, de website snel laadt. Niet alle e-mailclients werken precies hetzelfde, dus controleer ook hoe je bericht eruit komt te zien via bijvoorbeeld Outlook, Gmail of Mac.

8. Een afmeldknop is verplicht

Er is een aantal wettelijke regels omtrent het aan- en afmelden van een nieuwsbrief. Iemand moet zichzelf aanmelden om jouw nieuwsbrief te ontvangen. Je mag dus niet zomaar elk adressenbestand gebruiken om je nieuwsbrief te mailen. Je hebt toestemming van de geadresseerde nodig om dit te doen.Verder is het wettelijk verplicht klanten een optie te geven om zich af te melden voor een nieuwsbrief. Daarnaast is niks zo vervelend als elke week nog een mail krijgen van een bedrijf waar je allang niet meer geïnteresseerd in bent. Dat komt je bedrijfsimago ook niet ten goede.

afmeldknop is verplicht

9. Voldoe aan verwachtingen

Voldoe inhoudelijk en praktisch aan alle verwachtingen. Zorg dat je nieuwsbrief inhoudelijk levert wat je belooft, maar ook dat van tevoren duidelijk is hoe vaak je mailing verschijnt. Een van de belangrijkste redenen waarom mensen zich uitschrijven voor nieuwsbrieven is de te hoge frequentie van een nieuwsbrief (Blinker). Zorg daarom dat bekend is hoe vaak je de nieuwsbrief verstuurt als mensen zich inschrijven: zo voorkom je vooraf al irritatie. Heb je veel dagelijks nieuws? Dan is dat wellicht meer op zijn plek op andere kanalen, zoals je bedrijfswebsite of sociale mediakanalen.

planning voor emailnieuwsbrieven

10. Kies de juiste tijd voor verzending

Elke nieuwsbrief heeft een ideale dag en tijd voor verzending. Welke dag en welk tijdstip het beste zijn voor verzending van jouw nieuwsbrief hangt af van vele factoren: je doelgroep, je onderwerp, je branche, je doelstelling. Toch zeggen een aantal onderzoeken algemene waarheden gevonden te hebben.

Voor de consumentenmarkt blijkt zaterdag de populairste dag om mails te openen (Blinker). Mails die op zaterdag verzonden worden, krijgen dan ook de hoogste aantallen lezers. Donderdag is daarna de meest populaire dag. Zondag is het minst succesvol. Bij B2B e-mails blijkt dat naarmate de week vordert, meer mails worden geopend, met hoogtepunt op zondag. Verzending op zondagen wordt niet vaak gedaan, maar levert volgens onderzoek wel de meeste clicks op.

E-mails worden (algemeen gezien) vooral tussen 07.00 en 09.00 en tussen 19.00 en 21.00 uur gelezen. Tenzij je over 65+’ers spreekt, die lezen ze de hele dag door. Maar ook voor het bepalen van het beste tijdstip, geldt dat je dit het allerbeste zelf kunt testen.

Heb je vragen over het inzetten van e-mailnieuwsbrieven voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op!

Wouter Hermans

Wouter Hermans

Account manager at Kempen Communicatie
Wouter studeerde af als commercieel econoom aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke interesse voor communicatie en verdiepte hij zich extra in dit vakgebied. Is fervent krantlezer – en het liefst nog gewoon op papier.
Wouter Hermans

Share This:

Gepubliceerd door

Wouter Hermans

Wouter studeerde af als commercieel econoom aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke interesse voor communicatie en verdiepte hij zich extra in dit vakgebied. Is fervent krantlezer – en het liefst nog gewoon op papier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *