Het schrijven van een persbericht

14 tips voor het schrijven van een goed persbericht

Goede persberichten leiden vaker tot nieuwsberichten. Hoe beter je bericht, hoe groter de kans op free publicity voor je bedrijf. Maar waar moet je allemaal aan denken? Wij geven veertien tips voor het opstellen van een succesvol persbericht.

1. Schrijf als een journalist

Hou je persbericht zo objectief mogelijk, schrijf geen wervende brochuretekst. Als journalisten het gevoel krijgen dat ze een reclamefolder lezen, is de kans groot dat ze je persbericht direct weggooien. Eventuele subjectieve opmerkingen kun je daarom het beste in citaten kwijt. Stellingen als ‘Het beste bedrijf in…’ of ‘Toonaangevende marktleider’ worden door journalisten meteen gewantrouwd. En hoe meer wantrouwen, hoe minder kans op publicatie.

2. Pak je lezer direct in: de kop

Zorg voor een pakkende kop. Prikkel de lezer om je artikel in te duiken. Laat je lezers weten waarom ze dit écht willen lezen. Een kop heeft geen leestekens en bestaat maximaal uit zo’n zeventig tekens. De kop vertelt de kern van het nieuws.

3. De essentiële eerste alinea

Ook je eerste alinea is essentieel. Je intro moet niet te lang zijn en de belangrijkste informatie bevatten: wie, wat, waar, wanneer? Het hoe en waarom kun je in het artikel uitleggen. De intro is kort, schrijf niet meer dan 50 woorden. Hiervoor geldt, net als voor de kop: verleid je lezer om het artikel te willen lezen.

4. Zorg dat je bericht past bij het medium

Stuur je een persbericht naar het Financieel Dagblad? Gebruik dan een andere schrijfstijl en wellicht zelfs een andere insteek rondom je onderwerp dan wanneer je een bericht schrijft voor de lezers van Margriet.

Kies het medium dat bij jouw nieuws past

5. Zorg voor nieuwswaarde

Nieuwswaarde geeft de reden aan waarom een journalist je bericht wil plaatsen: is er iets unieks gebeurd, iets met grote gevolgen voor zijn lezers? Iets opvallends? Hoe hoger de nieuwswaarde, hoe groter de kans op publicatie. Je kunt natuurlijk eigen nieuws brengen (‘Bedrijf X opent derde showroom’) of vanuit je ervarings- of expertrol aansluiten bij actuele trends of vakontwikkelingen (‘CBS ziet trend: meer mensen kiezen voor xx’).

6. Ben volledig, hou het kort

Een persbericht is vaak maximaal één A4-tje. Vertel daarin je nieuws, maar probeer ook te bedenken welke vragen men kan hebben over dit nieuws en beantwoord deze alvast (indien gewenst). Let daarbij op dat je ook weer niet té veel over randzaken uitweidt. Zorg dat je persbericht ‘oprolbaar’ is: de eerste alinea bevat de belangrijkste informatie, het grote nieuws. Daarna volgt een toelichting. Latere alinea’s bevatten achtergrondinformatie en context.

7. Ben concreet, voorkom vaagheden

Ben concreet: beschrijf je nieuws helder, vermijd vaktermen en wollig taalgebruik. Wil je deskundig overkomen? Schrijf dan niet om de ruimte te vullen, maar beschrijf alleen wat nodig is. Ben daarbij specifiek waar het kan. In plaats van ‘Een groot deel van onze klanten sloot zich onlangs aan bij ons nieuwe systeem’ lezen journalisten liever feiten: ‘Ons nieuwe systeem is in de afgelopen twee maanden door 80 procent van onze klanten omarmd.’

8. Stijltips

Gebruik actief taalgebruik: vermijd woorden als ‘zal’ of ‘zullen’. De tegenwoordige tijd of voltooid verleden tijd worden het meest gebruikt: ‘De organisatie besluit’ of ‘De directie heeft <datum> besloten’. Dit geeft een gevoel van actualiteit aan je bericht.

Gebruik korte zinnen, eventueel afgewisseld met soms een lange. Schrijf nooit vanuit ‘ik’ of ‘wij’ en spreek het publiek niet direct aan (‘dat is voor u…’). Dat is alleen maar extra werk voor de journalist, want deze moet de tekst dan omschrijven.

9. Vermijd jargon

Vermijd moeilijke constructies en jargon. Soms is jargon onvermijdelijk of bevordert het het beeld van jou als deskundig schrijver. Zorg wel dat je tekst leesbaar blijft en geef indien nodig uitleg van de termen.

10. Gebruik citaten

Wissel je informatie af met een citaat van betrokken personen. Hiermee maak je verhaal levendiger. Voorkom nietszeggende ‘politiek correcte’ citaten, maar zorg dat ze ook inhoudelijk iets toevoegen.

Citaten kunnen een tekst levendiger maken

11. Zorg voor een profielschets

Bied onderaan je artikel achtergrondinformatie over je bedrijf. Zo hoeft de journalist niet al te veel moeite te doen: wanneer werd je bedrijf opgericht, waar ligt het, wat doe je precies (concreet) en waar kan men meer informatie vinden? Houd het kort en feitelijk.

12. Noot voor de redactie

Geef duidelijk aan dat het om een persbericht gaat. Schrijf bijvoorbeeld ‘persbericht’ boven aan je bericht. Vermeld ook datum en plaats. Eindig met een ‘noot voor de redactie (niet voor publicatie)’. Hierin geef je de contactgegevens van een aanspreekpunt, kun je verwijzen naar een website of aangeven waar rechtenvrij beeldmateriaal beschikbaar is. Zorg dat de noot qua layout ook los van het bericht staat, zodat het voor de redactie duidelijk is dat deze niet voor publicatie bedoeld is.

13. Beperk je vormgeving

Zorg dat je persbericht netjes opgemaakt is, maar vermijd flashy berichten: het gaat voor de journalist puur om de tekst. Dat je persbericht herkenbaar is met een logo kan nog, maar maak niet allerlei reclame-moves. Geen watermerk dus, geen uitgebreid opgemaakte pagina’s: een sterke tekst zou het werk moeten doen.

14. Laat je tekst nalezen

Laat je persbericht nalezen voordat je het de deur uit stuurt. Het liefste door iemand die geen voorkennis van het onderwerp heeft. Je proeflezer kan precies aangeven wat duidelijk is en wat wellicht wat extra uitleg nodig heeft. Eventuele vragen die je tekst oproept, kun je zo al filteren.

Els Hekkenberg

Els Hekkenberg

Communicatiestrateeg at Kempen Communicatie
Studeerde Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een paar jaar werken als journalist maakte ze de overstap naar het communicatievak. Heeft een fascinatie voor alles wat met Amerika te maken heeft.
Els Hekkenberg

Latest posts by Els Hekkenberg (see all)

Share This:

Gepubliceerd door

Els Hekkenberg

Studeerde Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een paar jaar werken als journalist maakte ze de overstap naar het communicatievak. Heeft een fascinatie voor alles wat met Amerika te maken heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *