8 redenen om als bedrijf te gaan bloggen

Bloggen past perfect bij wie we als Kempen Communicatie willen zijn en wat we willen uitstralen. Wij werken graag samen, het delen van kennis is daarbij essentieel. We zijn graag helder in wat we doen, dus via blogs inzicht in ons bedrijf geven, lijkt daar als natuurlijk uit voort te komen. En we houden van aanpakken, dus handige lijstjes met tips om aan de slag te gaan horen daar ook helemaal bij! Niet alleen voor communicatiebureaus is een blog een handige tool: ook veel andere bedrijven hebben veel profijt van bloggen.

Waarom bloggen als bedrijf?

1. De cijfers
Bedrijven die een goede blog hebben, krijgen gemiddeld 55% meer bezoekers op hun websites en meer leads, blijkt uit onderzoek. Sterker nog, hoe meer je blogt, hoe meer bezoekers. B2B-bedrijven die één of twee blogs in de maand produceren, krijgen 70% meer leads dan bedrijven die niet bloggen.

2. Naamsbekendheid
Lezers krijgen een beeld van de organisatie, de aanwezige kennis en de mensen die er werken. Leuke blogs worden gedeeld en je naam zingt dus vaker rond. Als je echt een koppositie weet te bemachtigen, zullen media je sneller benaderen voor interviews.

3. Profileer je als expert
Schrijf in je blogs over ontwikkelingen in je bedrijf of de branche. Geef tips, leg dingen uit en laat blijken dat je kennis van zaken hebt. Hoewel het voor bedrijven (met name in de adviesbranche) soms tegen je instinct ingaat om gratis kennis te delen, heeft het vooral veel voordelen. Je geeft misschien wat theorie weg, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat iedereen er zomaar mee aan de slag kan. Al heb je een naaimachine en de patronen, kan nog niet iedereen een mooie jurk maken. Wie meer uitleg wil of daadwerkelijk aan de slag wil, weet dat jouw bedrijf een mooie plek is om verder te gaan.

4. Publieke verwachting
Mensen willen graag een gezicht en naam koppelen aan het bedrijf en een persoonlijke band opbouwen. Een blog is daarbij een prima middel. Met een persoonlijke insteek maak je ‘het bedrijf’ menselijker. En als mensen een goed gevoel hebben bij het bedrijf, is de kans groter dat ze je benaderen voor hun zaken óf je aanraden bij anderen. Mensen kopen liever nu eenmaal bij bekenden.

bloggen

5. Klantcontact
Naast dat de klant je weet te vinden, kun je via blogs ook makkelijker contact krijgen met je doelgroep: je hoort wat ze vinden en denken, kunt inspelen op hun vragen en maakt zo de relatie hechter. Dat geldt ook voor B2B-bedrijven: wat je als consument ervaart, beïnvloedt ook je professionele keuzes. Daarnaast krijg je via je blogstatistieken inzicht in de interesses van je publiek.

6. Onderscheidend vermogen
Door een blog bij te houden, kun je je onderscheiden van concurrenten. Hoewel je wellicht ogenschijnlijk hetzelfde product of dezelfde dienst verkoopt, hebben klanten bij jouw bedrijf een gevoel en inzicht in je kennis en kunde.

7. Interne stimulans
Ook intern kan een blog nuttig zijn: medewerkers zien ook eens wat er op een andere afdeling gebeurt, kunnen inspirerende ideeën opdoen of plaatsen en vakinhoudelijke discussies aangaan. Ook is het leuk om reacties op je werk te krijgen.

8. Zoekmachine-optimalisatie
Google houdt van blogs. Hoe relevanter de inhoud van de pagina, hoe hoger deze komt in de zoekresultaten. Ideaal om je ‘statische’ bedrijfspagina een boost te geven.

 

Wat kost een blog?

Tijd. Niet alleen kost het produceren van blogs tijd, maar bloggen is iets van de lange adem: verwacht niet binnen twee weken een horde enthousiaste volgers te hebben. Een fanbase moet groeien en groeit alleen als ze regelmatig gevoed wordt met boeiende inhoud. Daarnaast moet je open staan voor interactie met je lezers.


Waarom zou je niet bloggen?

Ben je ervan bewust dat bloggen écht tijd kost. Als het niet haalbaar is om een vast aantal keren per maand een inhoudelijk sterk en relevant bericht te schrijven, doe het dan niet. Regelmaat is essentieel.

Doe het ook niet als het niet past bij je bedrijf: kies voor een blog als het past bij je bedrijf en je merk. Ben je een merk dat gestoeld is op traditie en een gezonde dosis ‘ouderwetsheid’, dan is een blog wellicht minder geschikt voor je. Ben je een jonge interieurontwerper die alles weet van de nieuwste technieken, dan past een blog prima in dat plaatje!


Meer weten?

Meer weten over bloggen voor bedrijven of heb je tips nodig over hoe te bloggen? Neem dan contact met ons op!

Els Hekkenberg

Els Hekkenberg

Communicatiestrateeg at Kempen Communicatie
Studeerde Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een paar jaar werken als journalist maakte ze de overstap naar het communicatievak. Heeft een fascinatie voor alles wat met Amerika te maken heeft.
Els Hekkenberg

Share This:

Gepubliceerd door

Els Hekkenberg

Studeerde Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een paar jaar werken als journalist maakte ze de overstap naar het communicatievak. Heeft een fascinatie voor alles wat met Amerika te maken heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *