FAQ – Wat houdt ‘mijn bedrijfsidentiteit’ in?

De identiteit van je bedrijf is wie je echt bent als organisatie: het beschrijft als het ware de ziel van de onderneming. Het is je missie, je visie en kernwaarden, maar het is ook hoe je medewerkers zijn, hoe je je service wilt insteken en wat je communicatie uitstraalt: van etalages tot folders, van website tot verpakkingen.

Vaak wordt je identiteit verwoord met een missie, visie en kernwaarden. Je beschrijft hiermee het hogere doel van je onderneming: waarom doe je wat je doet, wat wil je bereiken? “Hoge omzet” is uiteraard een doel, maar bij een missie en visie ben je echt op zoek naar wat jou of je organisatie écht motiveert, wat je drijfveren zijn. Een voorbeeld: een restaurant wil natuurlijk financieel gezond zijn, maar kan ook als drijfveer hebben om mensen bewust te maken van biologisch leven of mensen een gelukkige avond bezorgen.

Daarnaast beschrijf je in je identiteit hoe je dit gaat bereiken: een soort ‘langetermijnvisie’. Waar je ultieme doel meestal onveranderd blijft, kan deze visie na een aantal jaren bijgesteld worden aan de huidige markt en situatie van je bedrijf. Waar het restaurant uit het voorbeeld haar doelstelling in de eerste vijf jaren wellicht waar wil maken door naamsbekendheid te krijgen en uitzonderlijke kwaliteit te leveren op één plek, kan ze na een tijdje besluiten dat de markt veranderd is en dat het tijd is voor een foodtruck om haar boodschap uit te dragen. Je doel, ‘mensen bewust maken van biologisch leven’, verandert niet, maar de manier waarop je er komt, wel.

Kernwaarden zijn richtinggevende woorden die je missie en visie kracht bij zetten. Ze beschrijven je organisatie in een aantal woorden. Kernwoorden slaan op de ondernemer, maar als het goed is ook op de medewerkers, bedrijfsprocessen, producten en zelfs op haar klanten. Zo is één van de kernwaarden van Kempen Communicatie ‘ondernemend’. De mensen die bij ons werken, zijn ook allemaal ondernemend en actief ingesteld en wij komen tot de allerbeste resultaten met klanten die ook diezelfde instelling hebben.

De identiteit van je bedrijf is wie je als bedrijf bent. De combinatie van je missie, visie, kernwaarden, je producten en diensten en de manier waarop je werkt, maken je tot het unieke bedrijf dat je bent. Je imago kan echter heel anders zijn. Daarover meer in deze FAQ.

Wouter Hermans

Wouter Hermans

Account manager at Kempen Communicatie
Wouter studeerde af als commercieel econoom aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke interesse voor communicatie en verdiepte hij zich extra in dit vakgebied. Is fervent krantlezer – en het liefst nog gewoon op papier.
Wouter Hermans

Share This:

Gepubliceerd door

Wouter Hermans

Wouter studeerde af als commercieel econoom aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke interesse voor communicatie en verdiepte hij zich extra in dit vakgebied. Is fervent krantlezer – en het liefst nog gewoon op papier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *