FAQ – Wat houdt ‘missie en visie’ in?

De identiteit van je bedrijf is wie je echt bent als organisatie: het beschrijft als het ware de ziel van de onderneming. Vaak wordt je identiteit verwoord met een missie, visie en kernwaarden. Je verwoordt hierin het hogere doel van je onderneming: waarom doe je wat je doet, wat wil je bereiken?

‘Hoge omzet’ is uiteraard een doel, maar bij een missie en visie ben je echt op zoek naar wat jou of je organisatie écht motiveert, wat je drijfveren zijn. Een voorbeeld: een restaurant wil natuurlijk financieel gezond zijn, maar kan ook als drijfveer hebben om mensen bewust te maken van biologisch leven of mensen een gelukkige avond bezorgen.

Daarnaast beschrijf je in je identiteit hoe je dit gaat bereiken: een soort ‘langetermijnvisie’. Waar je ultieme doel meestal onveranderd blijft, kan deze visie na een aantal jaren bijgesteld worden aan de huidige markt en situatie van je bedrijf. Waar het restaurant uit het voorbeeld haar doelstelling in de eerste vijf jaren wellicht waar wil maken door naamsbekendheid te krijgen en uitzonderlijke kwaliteit te leveren op één plek, kan ze na een tijdje besluiten dat de markt veranderd is en dat het tijd is voor een foodtruck om haar boodschap uit te dragen. Je doel, ‘mensen bewust maken van biologisch leven’, verandert niet, maar de manier waarop je er komt, wel.

Vaak start een nieuwe onderneming met het verwoorden van haar identiteit. Er wordt dan hard nagedacht over het hogere doel en de drijfveren, het bestaansrecht van de organisatie en hoe daar te komen. Omdat je bedrijf altijd in beweging blijft, mijlpalen bereikt of een andere weg in slaat, is het belangrijk om je ‘hoe’ (de visie) toch ook regelmatig tegen het licht te houden. Je missie (‘drijfveer’) verandert misschien niet, maar de weg hoe je daar komt (‘visie’) kan bijgesteld worden in de loop der tijd.

Wouter Hermans

Wouter Hermans

Account manager at Kempen Communicatie
Wouter studeerde af als commercieel econoom aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke interesse voor communicatie en verdiepte hij zich extra in dit vakgebied. Is fervent krantlezer – en het liefst nog gewoon op papier.
Wouter Hermans

Share This:

Gepubliceerd door

Wouter Hermans

Wouter studeerde af als commercieel econoom aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke interesse voor communicatie en verdiepte hij zich extra in dit vakgebied. Is fervent krantlezer – en het liefst nog gewoon op papier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *