FAQ – Wat is een communicatiestrategie?

Een communicatiestrategie is een onderbouwde aanpak voor je communicatie. Deze wordt opgesteld zodat je de juiste boodschap op de juiste tijd op de juiste plek krijgt. Dat kan intern gericht zijn (op je medewerkers), maar natuurlijk ook extern (op klanten en andere stakeholders).

Je communicatiestrategie beschrijft het waarom en hoe van je communicatie-inzet en richt zich meestal op de (middel)lange termijn. In een communicatiestrategie beschrijven we kortweg welke communicatiedoelen je wilt bereiken, wie je doelgroepen zijn, wat je wilt dat zij weten (je boodschap) en welke kanalen daar het beste bij passen. Juist omdat er zoveel kan, is het fijn als een ‘expert’ mee kijkt en onderbouwde keuzes maakt. Vanuit strategie ga je middelen en een planning bepalen en volgt uiteindelijk de uitvoering in de realisatie van middelen.

Juist voor MKB-bedrijven is een strategie heel belangrijk: je verliest je dan niet zo snel in ad hoc middelen, maar zet een beperkt budget doelgericht in. Met een plan werk je zo aan een standvastig imago en breng je je kernboodschap het beste over.

Wouter Hermans

Wouter Hermans

Account manager at Kempen Communicatie
Wouter studeerde af als commercieel econoom aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke interesse voor communicatie en verdiepte hij zich extra in dit vakgebied. Is fervent krantlezer – en het liefst nog gewoon op papier.
Wouter Hermans

Share This:

Gepubliceerd door

Wouter Hermans

Wouter studeerde af als commercieel econoom aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke interesse voor communicatie en verdiepte hij zich extra in dit vakgebied. Is fervent krantlezer – en het liefst nog gewoon op papier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *