Veelgestelde vragen over communicatie

FAQ – Wat is het verschil tussen communicatie en marketing?

Communicatie en marketing worden vaak in één adem genoemd. En hoewel de disciplines veel met elkaar te maken hebben, zijn het echt verschillende vakgebieden.

Marketing gaat over het signaleren van marktbehoeften, het ontwikkelen van een product of dienst en de manier waarop je een product of dienst in de markt wil zetten. Het gaat om dingen als prijs, het uiterlijk van het product, de specificaties, aan wie je het wil verkopen en wat de concurrentie doet.

Communicatie gaat over het uitdragen van een boodschap. Dat kan marketinggerelateerd zijn, wanneer je vertelt dat je een prachtig product hebt, maar kan ook over je hele organisatie gaan of zich juist intern richten. Er zijn diverse disciplines te onderscheiden: marketingcommunicatie (om het minder verwarrend te houden noemen we het liever ‘reclame’), corporate communicatie (over je bedrijf, bijvoorbeeld richting stakeholders) en interne communicatie (richting medewerkers)). Bij communicatie kies je een strategie (doel, doelgroep, boodschap, middelen en kanalen) om je verhaal over te brengen. Het gaat om het uitwisselen van informatie, relaties bouwen, het beïnvloeden van imago, kennis, houding en gedrag van je doelgroepen.

Communicatie is een dialoog: ook reacties van de markt worden opgepakt en daar wordt op gereageerd. Als het product er daarna op wordt aangepast, wordt dat weer gedaan door de marketingafdeling. Een communicatiedoelgroep is ook niet perse een marketingdoelgroep. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze situatie:

Een fabrikant maakt speelgoed voor kinderen. Zijn marketingdoelgroep bestaat daarom uit kinderen. Als communicatiespecialist kun je dan kiezen om kinderen als je communicatiedoelgroep te nemen. Je maakt dan reclame rondom tekenfilms met vrolijke kleurtjes en blije muziekjes. Je kunt er echter ook voor kiezen om ouders te nemen als doelgroep. Je kunt dan bijvoorbeeld in een tijdschrift voor jonge ouders een advertorial plaatsen over het educatieve karakter van je speelgoed. De marketingdoelgroep is in beide gevallen hetzelfde, de communicatiedoelgroep anders.

Meer weten? Neem gerust eens contact met ons op.

Wouter Hermans

Wouter Hermans

Account manager at Kempen Communicatie
Wouter studeerde af als commercieel econoom aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke interesse voor communicatie en verdiepte hij zich extra in dit vakgebied. Is fervent krantlezer – en het liefst nog gewoon op papier.
Wouter Hermans

Share This:

Gepubliceerd door

Wouter Hermans

Wouter studeerde af als commercieel econoom aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke interesse voor communicatie en verdiepte hij zich extra in dit vakgebied. Is fervent krantlezer – en het liefst nog gewoon op papier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *