FAQ – Wat is het verschil tussen imago en identiteit?

Je identiteit is wie jij als bedrijf bent, je imago geeft weer wat de buitenwereld van je denkt. In een ideale wereld zijn deze twee gelijk: als je zelf weet dat je een hyper innovatieve sociale organisatie bent, dan wil je ook dat de wereld dat van je ziet. Imago en identiteit zijn echter bijna nooit helemaal in balans.

Je kunt enige invloed uitoefenen om imago en identiteit zoveel mogelijk op elkaar te laten aansluiten. Je imago kun je beïnvloeden door je identiteit zo consistent mogelijk naar buiten te brengen. In je huisstijl, hoe je pand eruit ziet, maar ook de teksten die je gebruikt op sociale media of in advertenties, maar ook in het gedrag van je medewerkers, je producten en diensten: alles moet aansluiten bij wie je bent als bedrijf. Hoe beter de aansluiting, hoe meer invloed op je imago.

Helaas heb je niet alle elementen van je imago zelf in de hand: de context van de samenleving speelt ook een rol. Een voorbeeld: als je een slager bent, kun je hard werken aan je imago en perfecte kwaliteit leveren. Maar als de slagersbranche in jouw land slecht in het nieuws komt, zal dat ongewild ook op jouw slagerij afstralen. Die ‘klap’ kun je echter opvangen door een sterke eigen identiteit uit te stralen, waardoor mensen jou eerder zullen zien als ‘Slager Jansen’ met deze en deze kwaliteiten, dan als een van de vele slagers.

Wouter Hermans

Wouter Hermans

Account manager at Kempen Communicatie
Wouter studeerde af als commercieel econoom aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke interesse voor communicatie en verdiepte hij zich extra in dit vakgebied. Is fervent krantlezer – en het liefst nog gewoon op papier.
Wouter Hermans

Share This:

Gepubliceerd door

Wouter Hermans

Wouter studeerde af als commercieel econoom aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke interesse voor communicatie en verdiepte hij zich extra in dit vakgebied. Is fervent krantlezer – en het liefst nog gewoon op papier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *