Adblockers zorgen voor interessantere reclame

Hoe je het weer wint van ad-blockers

Ad-blockers: een begrip dat voor grote schokgolven zorgt in de communicatiewereld. Ad-blockers zorgen dat advertenties niet getoond worden op sites. Sinds het nieuwe besturingssysteem van Apple de blockers ondersteunt, is de hype helemaal compleet. En niet geheel onterecht: veel websites bestaan door inkomsten uit advertenties. Worden die niet meer getoond, hebben de uitgevers én adverteerders een probleem. Is daar wel iets aan te doen?

Populariteit

Nadat Apple haar beleid wijzigde, stonden binnen no-time drie ad-blockers in de top 10 van de Nederlandse appstore: Crystal, Weblock en Adblock gooiden hoge ogen. Dat geeft aan dat er een duidelijke behoefte onder gebruikers heerst. Maar hoe populair ad-blockers nu precies zijn, is niet helemaal duidelijk. Een onderzoek van Pagefair stelt dat er al 198 miljoen actieve gebruikers zijn. Volgens nieuwe mediaspecialist Baekdal gebruiken wereldwijd zo’n 181 miljoen mensen een ad-blocker. In Europa betreft dat zo’n 30 procent van de internetgebruikers, zegt hij.

Duidelijk is in ieder geval dat ad-blockers voorlopig niet verdwijnen: alle  prognoses wijzen op een toename van het aantal gebruikers. Onderzoek van Adformatie geeft aan dat 26 procent van de Nederlandse consument al een ad-blocker heeft, en van de mensen zonder ad-blocker zegt ruim de helft een blocker te gaan installeren.

Waarom gebruiken mensen ad-blockers?

Waarom zou je als gebruiker een ad-blocker installeren? Er zijn vele redenen te bedenken, maar de meest voorkomende zijn deze:

  • Je bent af van irritante, knipperende en beeld blokkerende advertenties. Online advertenties zijn vaak agressief en nogal aanwezig. Waardering voor online reclames is dan ook tot een absoluut dieptepunt gedaald: twee derde van de Nederlanders ergert zich aan online advertenties. (De man die de pop-up uitvond, bood daar vorig jaar zelfs publiekelijk zijn excuses voor aan).
  • Je gebruikt minder data en kunt websites (vooral mobiel) dus veel sneller laden. Elke advertentie betekent informatie die verzonden wordt naar je telefoon en dus ook je databundel plundert. Als dat allemaal niet verzonden hoeft te worden, bespaar je tijd én geld. Je batterij gaat daardoor ook weer langer mee.
  • Je kunt je privacy beschermen door zogenaamde ‘trackers’ te verhinderen je informatie ongevraagd op te slaan. Klokkenluider Edward Snowden vindt zelfs dat iedereen ad-blockers moet installeren omwille van privacy en veiligheid.

Schade aan websites

De economische schade van ad-blockers is tweezijdig: enerzijds kunnen bedrijven minder adverteren dan ze willen en dwarsboomt het hun campagnes en wellicht hun verkoop. Anderzijds hebben veel websites minder inkomsten doordat ad-blockers ervoor zorgen dat advertenties minder worden getoond. Ad-blockers blokkeren óók Google-adwords of Facebook-campagnes, waar veel bedrijven flink in investeren. De economische schade door ad-blockers in 2015 wordt door Pagefair wereldwijd geschat op 22 miljard dollar. Hetzelfde bedrijf voorspelt zelfs 41 miljard dollar aan misgelopen inkomsten voor 2016.

Adblockers als Adblock Plus zijn in opkomst

‘Oplossingen’

Sommige uitgevers gaan rare sprongen maken om hun online advertentie-inkomsten toch niet mis te lopen. Sommige sites weigeren bezoekers met ad-blockers, anderen geven een melding waarin bezoekers kunnen kiezen om hun ad-blocker uit te zetten of te betalen voor het gebruik van de site. Sommigen gaan zelfs zo ver, dat de site alleen in zwart-wit (RTL XL) of zelfs niet (Yahoo) zichtbaar wordt voor mensen die ad-blockers gebruiken.

Sommige bedrijven besluiten uitsluitend te adverteren in applicaties of via websites die advertenties als native content plaatsen. Meerdere bedrijven hebben al rechtzaken aan proberen te spannen tegen de blockers, maar tot nu toe zonder succes.

Een bedrijf kan zichzelf ook inschrijven om op de ‘witte lijst’ van ad-blockers te komen. Zo hanteert marktleider AdBlock Plus een lijst met acceptabele advertenties, die het systeem wel door laat. De ethische kanten hiervan worden vaak wat in twijfel getrokken: het is niet altijd even transparant waarom sommige advertenties wel of niet worden doorgelaten. Soms kun je tegen betaling ook een plek op de lijst bemachtigen.

Vervelende popups lagen ten grondslag aan de opkomst van adblockers

Oplossing in relevantie

Bovenstaande oplossingen zijn bestrijding van symptomen, maar kijken niet naar de oorsprong van het probleem: mensen zijn de advertenties gewoon beu. Veel experts zoeken de échte oplossing daarom in relevantie.

Volgens Mediafacts vinden mensen reclames helemaal niet erg, als ze goed aansluiten bij de identiteit van de doelgroep van de website. Hoe relevanter, hoe minder vervelend. Dat sluit aan bij de statistiek dat 70 procent van het publiek bedrijven liever leren kennen via artikelen, video’s en foto’s dan via online reclame.

Creëer dus een merk dat mensen willen steunen. Je boodschap moet een aanvulling zijn op de content waar de persoon naar op zoek is. Lezers zijn steeds vaker gewend dat goede artikelen overal vandaan kunnen komen, ook van bedrijven en merken. ‘Sponsored content’ of interessante advertorials zijn een stuk subtieler dan advertenties en worden vaak net zo goed gelezen als ‘gewone’ artikelen, bleek na een test bij The New York Times. Dat vergt dan wel een goed geschreven, interessant verhaal.

Conclusie

De keuze voor bedrijven lijkt overzichtelijk: ga je investeren in mogelijkheden om je online advertentie tóch te laten zien, met het risico irritant gevonden te worden? Of ga je investeren in promotie via andere kanalen, of in interessante online content, wat tijd en expertise vergt? Proberen wat voor jouw bedrijf het beste werkt, lijkt de veilige weg. Monitoren van resultaten is daarbij essentieel om voor de toekomst een helder pad uit te stippelen.

Rik Jacobs

Rik Jacobs

Frontend developer at Kempen Communicatie
Studeerde af als HBO ICT/media designer. Heeft een zwak voor goede user interfaces, mooie websites en is een audio-nerd in hart en nieren.
Rik Jacobs

Latest posts by Rik Jacobs (see all)

Share This:

Gepubliceerd door

Rik Jacobs

Studeerde af als HBO ICT/media designer. Heeft een zwak voor goede user interfaces, mooie websites en is een audio-nerd in hart en nieren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *