Relatiegeschenken als effectief communicatiemiddel

Kalender of cabaretkaartjes? Het juiste relatiegeschenk

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun klanten bijvoorbeeld met de jaarwisseling geen relatiegeschenk meer aan te bieden. De reden hiervoor is doorgaans dat het erg duur is. Maar een écht effectief relatiegeschenk kan juist geld opleveren. In deze blog leggen we uit waarom een goed relatiegeschenk een effectief communicatiemiddel  is en wat een geschenk nou eigenlijk een goéd relatiegeschenk maakt.

Waarom je je klanten eigenlijk een relatiegeschenk zou aanbieden? Relatiegeschenken kunnen een effectief middel zijn om bijvoorbeeld de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten, de verkoop een boost te geven of een hogere merkbinding te creëren. Bij het weggeven van relatiegeschenken gaat het soms om het werven van nieuwe klanten, maar bijvoorbeeld ook om het onderhouden van bestaande zakenrelaties of om het ondersteunen van je marketing-, PR- of communicatiedoelen.

Relatiegeschenken doen écht hun werk

Zelfs kleine cadeautjes beïnvloeden het gedrag van de ontvanger ten opzichte van de gever al in positieve zin, blijkt uit onderzoek. Ook zo als men er zich wel degelijk van bewust is dat het cadeautje gegeven wordt om hen te beïnvloeden, heeft men toch meestal het gevoel iets terug te willen doen. Van de personen die een functioneel relatiegeschenk hebben ontvangen, gebruikt maar liefst 93% dit ook daadwerkelijk. Daarnaast wordt een relatiegeschenk veel beter onthouden dan reclame op televisie of radio: men herinnert zich 57% van de relatiegeschenken. En elke keer als ze je geschenk gebruiken, bouw je aan de herkenbaarheid en waardering van je merk. Denk bijvoorbeeld aan een notitieblokje met het logo van jouw bedrijf erop: iedere keer dat iemand een notitieblaadje gebruikt, is dit een onbewust contactmomentje. Zelfs als dit maar één notitieblaadje per week is, levert dit 52 contactmomentjes op. De kracht van herhaling is dat mensen je bedrijfslogo of –naam op den duur gaan herkennen. Meer herkenning leidt als vanzelf tot meer waardering.

In tegenstelling tot tv-commercials, folders of adverteren in een huis-aan-huis blad (waar het bereik heel hoog is) is een relatiegeschenk erg doelgericht. Je bereikt je specifiek geselecteerde doelgroep rechtstreeks en dit levert een persoonlijk contactmoment op. Daarnaast wordt zo’n geschenk doorgaans veel meer gewaardeerd dan een reclame of verkooptelefoontje.

Losstaand of onderdeel van een campagne?

Een relatiegeschenk kun je inzetten ter ondersteuning van een lopende campagne of als een losstaande communicatie-uiting. In ieder geval is het belangrijkste dat het relatiegeschenk het totaalplaatje ondersteunt. Het moet passen bij je website, visitekaartje of een algemene brochure; qua uiterlijk maar ook qua boodschap. Dus zelfs als er op moment van het weggeven van een relatiegeschenk geen campagne loopt, moet het geschenk in lijn zijn met de algemene communicatiedoelen en branding van je bedrijf.

Het juiste geschenk?

Belangrijk bij een relatiegeschenk zijn de gebruikswaarde, de kwaliteit, de originaliteit, de bedrukking van het geschenk en de boodschap die het uitdraagt over jouw bedrijf. Het gaat doorgaans namelijk om een redelijke investering ten opzichte van andere communicatiemiddelen, dus het is dan ook belangrijk dat het gewenste effect bereikt wordt.

Deel dus niet zomaar iets uit, ‘omdat het zo leuk is’, maar zorg dat het past bij je bedrijfsidentiteit en wat je wil vertellen. Het past bijvoorbeeld meestal niet bij een begrafenisonderneming om vrolijke ballonnen uit te delen. En het leuk om je klanten kaartjes voor een cabaretvoorstelling te schenken, maar zorg dan wel voor een koppeling met jouw bedrijf door de kaartjes bijvoorbeeld persoonlijk af te komen geven of achteraf te vragen hoe het was. Daarnaast moet het passen bij jouw bedrijf: als je in gezonde producten handelt, dan draagt een snoeppot natuurlijk de verkeerde boodschap uit.


Zo moet het wél: soepkommen van Bayer

Originele relatiegeschenken met een link naar je bedrijf

Bayer nam op 8 september van dit jaar deel aan de Pfälzer Gemüsebautag. Zij stuurden hun klanten een uitnodiging met daarbij een soepkom. Het idee hierachter was dat die klanten met de soepkom naar de beurs konden komen en daar soep van de gewassen van Bayer konden proeven. Als aanvulling kregen zij op de dag zelf nog een pollepel. Een origineel relatiegeschenk, uitgedeeld op het juiste moment, relevant voor de doelgroep én het past bij Bayer zelf.

Zo moet het níet: de kindermesjes van Blue Band

In 2007 ontvingen enkele honderdduizenden huishoudens een kindermesje met een grappige afbeelding erop. Wat Blue Band echter vergeten was, was het mes ook daadwerkelijk kindvriendelijk te maken. Al gauw gebeurden de eerste ongelukjes en de klachten stroomden binnen. Blue Band verontschuldigde zich en stuurde de gedupeerden een knuffelbeer. Het geschenk paste dus toch niet zo goed bij de doelgroep als bedacht.


Tips voor de keuze van een relatiegeschenk

Let wel, een ongepast relatiegeschenk kan juist averechts werken. Klanten kunnen zich beledigd voelen of een verkeerd beeld krijgen over jouw bedrijf. Enkele punten om mee te nemen in de keuze voor een relatiegeschenk.

  • Zorg dat een relatiegeschenk past bij jouw bedrijf. Stop er een stukje van jouw bedrijfsidentiteit in, het dient namelijk als een visitekaartje voor je bedrijf. Zo kan een relatiegeschenk onderdeel uitmaken van een groter geheel, dat het aansluit bij jouw reclamecampagne. Het concept achter het relatiegeschenk moet passend zijn, het moet kloppen.
  • Zorg dat het relatiegeschenk relevant is voor de klant waar het aan geschonken wordt. Kies iets wat past bij het soort klant en bij de klant zelf. Medewerkers van een autogarage maak je waarschijnlijk niet zo blij met een dagje naar een spa. En iemand die net een flinke som geld aan jouw bedrijf heeft betaald, kan zomaar teleurgesteld zijn als je hem afscheept met een goedkoop prulletje. Die ergernis koppelen mensen wellicht aan jouw bedrijf of producten en dat wil je natuurlijk niet. Maar weet je dat iemand superfan is van een voetbalclub? Neem ‘m dan eens mee naar een wedstrijd!
  • Bedenk wat de doelgroep van het relatiegeschenk is: ga je met hagel schieten of schiet je met scherp? Dit kan namelijk op vele manieren van invloed zijn op het relatiegeschenk: denk aan het soort geschenk of de kosten per geschenk. Hoe wil je het gebruiken? Wil je iedereen die langs jouw beursstand loopt iets geven? Kies je voor een passend geschenk voor een selecte, écht geïnteresseerde doelgroep of ben je meer op zoek naar een bedankje voor loyale, grote klanten? Zet niet simpelweg een bak pennen of pepermuntrolletjes neer, waar klanten gedachteloos uit kunnen graaien. Ga niet zomaar relatiegeschenken rondstrooien, maar gebruik het als een sales-ondersteunend middel. Maak er een persoonlijk moment van, zodat een klant zich ook echt gewaardeerd voelt.
  • Relatiegeschenken komen toch nog vrij vaak voor. Probeer er daarom uit te springen, zodat jouw relatiegeschenk de klanten ook daadwerkelijk prikkelt. Dat kan ook door middel van een minder uniek idee als een kalender een persoonlijke of originele twist te geven.
  • Kies het juiste moment uit om een relatiegeschenk te geven. Probeer hier ook origineel te zijn, zodat jouw relatiegeschenk onthouden wordt. Zo kun je als bedrijf bijvoorbeeld inspelen op de actualiteit, zoals de jurkjes en de vuvuzela’s van Bavaria of de Roy Donders Juichpakken van Jumbo tijdens het Wereldkampioenschap voetbal.
Timing is essentieel bij relatiegeschenken
Timing is bij relatiegeschenken essentieel: dit stoepkrijt is een origineel geschenk, maar moet wel in het voorjaar of de zomerperiode uitgedeeld worden, omdat het anders niet gebruikt wordt.

 

Een relatiegeschenk is dus een effectief middel dat de communicatiedoelen van jouw bedrijf kan ondersteunen. Zo’n geschenk moet dan echter wel passen bij jouw bedrijf én bij de klant. Bedenk van tevoren ook of je een wat gerichter relatiegeschenk verspreid of dat je een hele brede doelgroep wilt bereiken. Wees uniek en creatief, zodat het geschenk aandacht trekt en kies het juiste moment uit om het geschenk aan je klanten te geven.

 

Wouter Hermans

Wouter Hermans

Account manager at Kempen Communicatie
Wouter studeerde af als commercieel econoom aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke interesse voor communicatie en verdiepte hij zich extra in dit vakgebied. Is fervent krantlezer – en het liefst nog gewoon op papier.
Wouter Hermans

Share This:

Gepubliceerd door

Wouter Hermans

Wouter studeerde af als commercieel econoom aan de Fontys Hogeschool in Eindhoven. Tijdens zijn studie ontwikkelde hij een sterke interesse voor communicatie en verdiepte hij zich extra in dit vakgebied. Is fervent krantlezer – en het liefst nog gewoon op papier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *