Like-en-win-acties: jagen op de verkeerde likes

Like-en-win-acties: jagen op de verkeerde likes

Iedereen ziet ze wel eens voorbij komen: een Facebook-vriend heeft een bericht over steigerhouten tuinmeubelen of kinderkleding gedeeld in de hoop die producten te winnen. Deze ‘Share, like en win’-acties bestormen Facebook al jaren. Meer en meer bedrijven zetten de acties in om likes voor hun pagina te krijgen. Maar leveren ze ook echt iets op?

 Je liket de pagina, je deelt het bericht en maakt automatisch kans op een mooie prijs. Soms een kleinigheidje, soms grote prijzen zoals een auto of een wereldreis. Bedrijven hopen zo het bereik van hun Facebook-pagina te vergroten. Met een dergelijke actie verzamel je snel veel nieuwe likes. Je volgende berichten zullen daarom door meer mensen gezien worden en dat levert uiteindelijk meer omzet op. Toch? Om kort te zijn: nee. Meer likes betekenen niet altijd meer omzet. En officieel mogen veel like-en-win-acties niet eens op Facebook.

Risico op blokkeren van je pagina

De meeste ‘Share, like en win’-acties passen niet in het beleid van Facebook. In de richtlijnen is terug te vinden:

Promoties mogen worden beheerd op pagina’s of in Facebook-apps. Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties (“deel op je tijdlijn om mee te doen” of “deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen” of “tag je vrienden in deze post om deel te nemen” zijn bijvoorbeeld niet toegestaan).

Je mag gebruikers dus niet oproepen tot het delen, liken of reageren op het bericht om kans te maken op een prijs. Je mag ze ook geen foto laten taggen of posten en niet iets verloten onder de stemmers van een poll. Je mag officieel zelfs niet de winnaars van je actie via de tijdlijn bekendmaken.

facebook-checklist

Maar er wordt nauwelijks op gecontroleerd: dagelijks worden er wereldwijd miljoenen vergelijkbare acties uitgeschreven. Voor Facebook lijkt het een onmogelijke taak om alles te handhaven. Toch gebeurt het soms. En mocht jouw pagina nu net wél gevonden worden, dan kan het zijn dat die geblokkeerd wordt. Wég posts, wég herkenning en wég likes.

Als je een actie wilt opzetten, kun je dat doen via een app die Facebook aanbiedt. De wedstrijd wordt dan op een speciaal tabblad van jouw pagina geplaatst. Met een ‘like’-gate, kunnen alleen deelnemers die je pagina liken, meedoen. Plaats ook algemene voorwaarden. Zo voldoe je aan de Facebook-regeltjes en wordt je pagina in ieder geval niet verwijderd. Zorg er ook voor dat de te winnen prijs met je bedrijf te maken heeft en dat de actie past bij je organisatie en je doelgroep.

Het goede soort likes

De echte vraag die je jezelf moet stellen: wáárom wil je meer likes binnenhalen en is een actie dan wel het beste idee? Heb je wel iets aan die extra likes?

  • Nee, want je bereikt vaak de verkeerde mensen. Er zijn Facebook-pagina’s die niks anders doen dan deze acties verzamelen en er zijn legio mensen die halve dagen besteden aan het liken en delen om iets te winnen. Een actie die ‘viral’ gaat, heeft misschien een enorm bereik, maar de kans dat de meeste van je likers helemaal niet in je doelgroep vallen en voor je bedrijf dus uiteindelijk niets opleveren, is ook een stuk groter.
  • Ten tweede: de kans op negatieve feedback neemt toe. Facebook telt elke keer dat iemand je post markeert als spam, je pagina unliket of blokkeert. Hoe vaker dat voorkomt, hoe minder Facebook je post toont op tijdlijnen van je fans (je organisch bereik wordt dus lager).
    Goede soorten likes komen in allerlei maten
  • Ten derde: Likes zijn nog geen klanten. Onderzoek wijst uit dat niet elke like waardevol is voor een merk. Iemand die een merk vrijwillig leuk vindt, is vaak meer geïnteresseerd (kennis), heeft een positiever gevoel (houding) en gaat eerder over tot actie (gedrag) ten opzichte van het merk dan iemand die het merk leuk vindt omdat ze een beloning (like-en-win) verwachten. Wie alleen deelneemt om iets te winnen, heeft geen enkele emotionele betrokkenheid bij je bedrijf of merk en bouwt zelfs eerder een negatief beeld op van het merk. Conclusie uit het onderzoek: alleen wanneer een consument uit zichzelf besluit een merk op Facebook te liken, kan dit waardevol zijn voor een bedrijf.

Hoe moet het dan wel?

Hoe kom je dan wel aan likes waar je wat aan hebt? Maak goede en relevante content. Dan komen je fans vanzelf! Plaats leuke berichten die bij jou als bedrijf passen en die mensen willen lezen. Wil je meer interactie met je huidige fans? Stel dan een keer een vraag, zwengel een discussie aan of leg een dilemma voor. Op die manier laat je je ‘likers’ weten dat je hen en hun mening waardeert. Daarnaast krijg je zo meteen wat inzicht in je eigen klanten.

Het belangrijke hieraan is dat je een langetermijnrelatie aangaat met je fans: je creëert een waardevolle verbinding met iemand die zich uit zichzelf aansluit bij jouw pagina. Dát zijn de likes die zich uiteindelijk zullen uitbetalen.

Els Hekkenberg

Els Hekkenberg

Communicatiestrateeg at Kempen Communicatie
Studeerde Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een paar jaar werken als journalist maakte ze de overstap naar het communicatievak. Heeft een fascinatie voor alles wat met Amerika te maken heeft.
Els Hekkenberg

Latest posts by Els Hekkenberg (see all)

Share This:

Gepubliceerd door

Els Hekkenberg

Studeerde Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een paar jaar werken als journalist maakte ze de overstap naar het communicatievak. Heeft een fascinatie voor alles wat met Amerika te maken heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *