Lavendelgeur

Ruik je kansen: communiceren kan ook met geuren

De geur van een zomerse bui, de uitgestrekte lavendelvelden in Frankrijk of een versgebakken appeltaart: ze komen velen vast bekend voor. Dat niet alleen, je hebt er meteen een gevoel en een beeld bij. Omdat geuren dat gevoel en beeld kunnen oproepen, kunnen ze ook een onderdeel van je communicatie vormen.

Dieren doen het al veel langer, communiceren via geur. Honden plassen om de paar honderd meter, of ze nu moeten of niet, en markeren daar hun territorium mee af. Sommige gorilla’s kunnen zelfs hun geur onderdrukken of veranderen als ze een bepaalde boodschap willen sturen naar hun collega’s aan de andere kant van het bos. Wij mensen zijn daar een stuk minder bedreven in, maar ook wij worden beïnvloed door geuren.

Geuren en emoties

Geuren zijn heel specifiek en moeilijk te negeren. Denk maar eens aan de zweterige sokken van je buurman, die je maar al te graag niet zou willen ruiken. Geurherinneringen blijven ook relatief goed hangen. Want hoewel we de hele dag overladen worden met beelden en teksten, zijn geuren zeldzamer. Ons onderbewuste kan ze dus makkelijk categoriseren.

Heb je ineens heimwee naar die vakantie op de Spaanse playa? Misschien werd die herinnering wel getriggerd door het parfum dat je daar gekocht hebt en net op hebt gedaan. Word jij ook altijd zo blij van de geur van een barbecue die over de schutting komt? Waarschijnlijk denk je meteen terug aan die gezellige momenten die je hebt als je barbecuet.

Barbecuegeur

Fotocredit: Freeimages.com / Chris Chidsey

Bedrijven zetten geur in

Geuren worden gekoppeld aan emoties en dat weten marketeers tegenwoordig ook. Het is dan ook niet toevallig dat supermarkten altijd naar versgebakken brood ruiken.  Een onderzoek toonde dat bezoekers van een toilet op een vliegveld dat toilet 15 tot 20 procent schoner vonden toen een ‘schoonmaakgeur’ werd verspreid dan mensen die die geur niet geroken hadden.

Geur zorgt ervoor dat mensen langer in een winkel blijven, dat men liever terug wil komen, dat mensen een goed gevoel krijgen en zich een situatie beter herinneren. Ideaal dus om mensen in je winkel te krijgen en te houden, maar ook je product te laten onthouden.

Verzenden via een appje

Inmiddels wordt de kracht van geuren steeds populairder. De ontwikkelingen op het gebied van het commercieel inzetten van geuren zijn in ieder geval al volop in ontwikkeling en leiden uiteindelijk tot nóg meer nieuwe vormen van communicatie. Het is misschien nog net iets te vroeg om echt lekker werkbaar te zijn, maar er wordt al gewerkt aan apps voor je smartphone waarmee je een geurtje naar je vrienden kunt sturen om je filmpje van de leuke stapavond extra kracht bij te zetten.

(Foto header: Fotocredit: Freeimages.com/ Frank Hermers)

Els Hekkenberg

Els Hekkenberg

Communicatiestrateeg at Kempen Communicatie
Studeerde Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een paar jaar werken als journalist maakte ze de overstap naar het communicatievak. Heeft een fascinatie voor alles wat met Amerika te maken heeft.
Els Hekkenberg

Latest posts by Els Hekkenberg (see all)

Share This:

Gepubliceerd door

Els Hekkenberg

Studeerde Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een paar jaar werken als journalist maakte ze de overstap naar het communicatievak. Heeft een fascinatie voor alles wat met Amerika te maken heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *