Topmodellen of gewone mannen?

Een bijna té knappe vrouw met haar ontzettend lange benen die over product X zwoel staart naar haar superhippe man met een enorme bos haar: veel mensen vinden al die knapheid behoorlijk irritant, maar tóch blijven reclamemakers het inzetten. Waarom? Onderzoek wijst uit dat we wel kunnen zéggen dat we liever ‘normale modellen’ zien, maar dat ons onderbewuste daar nog niet helemaal uit is.

Al decennialang zetten reclamebureaus knappe modellen (liefst ook nog Bekende Nederlanders) in om hun sperziebonen, frisdrank of vakanties aan de man te brengen.

(Arie Boomsma maakte een reclame voor frisdrankmerk Holy Soda)

Dat is niets nieuws. Ken je bijvoorbeeld deze nog?

(Katja Schuurman promoot Laser computers)

Gestuurd door je onderbewuste 

De theorie achter deze productreclames? Veel van onze koopkeuzes worden, net als een groot deel van onze dagelijkse beslissingen, door ons onderbewuste gestuurd. Een klein stukje in onze hersenen heeft een voorkeur voor mooi. Knappe mensen worden volgens die theorie door je onbewuste dus als goed gezien. De spullen die zij leuk vinden of de kleren die zij dragen, worden in diezelfde categorie beoordeeld: goed.

Schoonheid is niet te negeren

Aantrekkelijkheid is moeilijk te negeren. Of je nu jong, oud, man, vrouw, Aziaat of Amerikaan bent, wanneer een reclame voldoet aan het idee van ‘schoonheid’ in jouw cultuur, zullen de producten in die reclame een positieve uitstraling krijgen.

Bewust weten we wel dat we niet écht net zo mooi, gelukkig en succesvol worden als we dezelfde limonade drinken als de mensen in de reclame. Toch voelen we ons geïnspireerd en aangetrokken tot dat beeld. Zolang de producent dat droombeeld weet te koppelen aan zijn product, slaan we daar (onbewust) positieve gedachten bij op. De volgende keer dat we het product zien, bijvoorbeeld in de supermarkt, zullen we onbewust positiever tegenover het merk staan.

‘Gewone modellen’ 

Soms kiezen reclamemakers voor ‘gewone’ modellen, waarin jij en ik ons makkelijker kunnen herkennen. Voorbeeld daarvan is de ‘Echte Schoonheid Campagne’ van Dove. Vrouwen waarderen een advertentie met een volslank model meer dan een advertentie met een slank model, blijkt uit onderzoek naar die campagne.

(Een van de reclames uit de Dove echte schoonheid-campagne)

Maar datzelfde onderzoek zegt ook dat consumenten onbewust anders reageren op reclames dan dat ze bewust doen. We kunnen wel zeggen dat we volslanke (en nog steeds ongelofelijk mooie) modellen in reclames meer waarderen, bijvoorbeeld omdat we de risico’s van eetstoornissen kennen en de discussies over te dunne modellen ook hebben gevolgd, maar onbewust blijven we toch een voorkeur houden voor knappere, slankere modellen en de producten die zij aanprijzen.

Dat weten de reclamemakers en dus worden onze groenten, auto’s en horloges waarschijnlijk nog wel even aangeprezen door Bekende Nederlanders en andere knapperds.

Els Hekkenberg

Els Hekkenberg

Communicatiestrateeg at Kempen Communicatie
Studeerde Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een paar jaar werken als journalist maakte ze de overstap naar het communicatievak. Heeft een fascinatie voor alles wat met Amerika te maken heeft.
Els Hekkenberg

Latest posts by Els Hekkenberg (see all)

Share This:

Gepubliceerd door

Els Hekkenberg

Studeerde Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een paar jaar werken als journalist maakte ze de overstap naar het communicatievak. Heeft een fascinatie voor alles wat met Amerika te maken heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *