Influencers en sociale media zijn niet meer weg te denken in B2C communicatie

Zo helpen populaire YouTubers en Instagrammers jouw bedrijf

Jongeren zijn gemiddeld genomen minder goed te bereiken met traditionele advertentiekanalen dan andere doelgroepen. Zij lezen minder kranten en kijken minder televisie. Daarentegen zijn ze meer dan twee uur per dag op sociale media te vinden. Wil je hen bereiken, moet je daar zijn! Hoe? Bijvoorbeeld door influencer marketing in te zetten.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is één van de vele middelen die een bedrijf in kan zetten voor haar promotie. Beroemde of minder beroemde contentproducenten (vaak personen op sociale media) worden ingezet door bedrijven en organisaties, in de hoop dat ze een positieve invloed hebben op hun volgers ten behoeve van een merk.

Een voorbeeldje?

 

Let me see your #unlimitedmoves

Een video die is geplaatst door Justin Bieber (@justinbieber) op

T-mobile gebruikt popster Justin Bieber om haar boodschap bij Biebers 77,5 miljoen volgers kenbaar te maken.

Influencers zijn eigenlijk niks nieuws: denk maar aan beroemdheden als George Clooney die Nespresso aanprijst of James Bond die ineens Heineken drinkt. Ze worden ambassadeur van een merk. De opkomst van sociale media zorgde er echter voor dat niet alleen meer ‘traditionele beroemdheden’ als reclamekanaal ingezet werden. Er kwamen veel meer en diverse influencers, vaak voor kleinere, specifiekere doelgroepen op uiteenlopende kanalen.

 

Leuke foodpost vandaag ontvangen van @eatnatural_nl ❤ @verivalbio_nl ❤ @misterfreed_nl ❤ @kingsobanoodleculture ❤ @deneelder ❤

Een foto die is geplaatst door Kookslaaf – Alex & Shanice (@kookslaaf) op

Foodbloggers Alex en Shanice hebben nog geen vierduizend volgers op Instagram, maar krijgen toch een pakketje van een bedrijf dat hoopt dat zij hun producten willen promoten.

Influencers zijn mensen die vanwege hobby of beroep over een bepaald onderwerp foto’s, filmpjes of artikelen plaatsen. Een interessant account kan al snel heel wat volgers opbouwen. Of je nu schrijft over koken, reizen, lego of make-up, overal is een markt voor. Influencers gebruiken daar uiteenlopende kanalen voor (vooral de kanalen waar ze zichzelf thuis voelen). Op dit moment zijn YouTube, Instagram en Snapchat erg populair. Deze kanalen worden vaak ook gelinkt aan een eigen blog of website. Eigenlijk is elke influencer een contentproducent: ze zijn programmamakers op hun eigen kanalen en hebben hun eigen netwerk van volgers en fans.

Waarom zetten bedrijven influencer marketing in?

Voor influencer marketing geldt onder andere de theorie van social proof. Als iemand anders zegt dat een product fantastisch lekker is, dan geloof je dat eerder dan wanneer de producent dat zegt. En als diegene ook nog iemand is waar je tegenop kijkt, dan werkt dat effect extra sterk.

Voor welke communicatiedoelstellingen kun je influencers bijvoorbeeld inzetten?

  1. Naamsbekendheid verkrijgen of vergroten

Een influencer schakel je in omdat ze bereik hebben in een heel specifiek netwerk. Zij kunnen je merknaam verspreiden onder die doelgroep. Het is daarvoor belangrijk om te kijken in welk onderwerp de influencers gespecialiseerd zijn, welke kanalen ze gebruiken en in welke mate hun fans betrokken zijn. Zo kun je makkelijk je naamsbekendheid onder een specifieke doelgroep vergroten. Met name nieuwe organisaties en merken hebben hier veel baat bij, omdat zij dit netwerk van fans zelf nog niet op hebben gebouwd.


Goed voorbeeld: Johnny Doodle

Het nieuwe chocolademerk Johnny Doodle maakte op grote schaal gebruik van het bereik van foodbloggers om haar merk te lanceren. Het bedrijf stuurde chocoladerepen naar een aantal Nederlandse foodbloggers, met een bereik binnen een specifieke doelgroep. De ‘kleinere’ bloggers werden zo ‘verrast’ met een cadeautje en postten er enthousiast over. Daarnaast heeft Johnny Doodle heel slim gekozen voor een visueel aantrekkelijke verpakking, wat het goed doet op foto’s op onder andere Instagram. 

 

Well hello there, Johnny 😏😏 Houd mijn blog morgen goed in de gaten want je vind er iets over de twee (!!) nieuwe repen van @johnnydoodlenl 😍

Een foto die is geplaatst door Lindy. Boter, Kaas & Eieren. (@boterkaaseierenblog) op


  1. Vertrouwen vergroten

Influencers bereiken niet alleen een hele specifieke doelgroep, ze staan ook heel dicht bij hun publiek. De geloofwaardigheid van influencers is daardoor erg groot: verbinding betekent ook vertrouwen. Als zij zeggen dat je product goed werkt, gelooft hun publiek dat veel eerder dan wanneer een merk dat zelf zegt. Elk onderwerp kent haar eigen ‘experts’, die in die niche het vertrouwen van het publiek hebben.

Onderzoeker Kyle Wong ontwierp ooit een som om de mate van invloed van een influencer uit te kunnen rekenen:

Influence = Audience Reach (# of followers) x Brand Affinity (expertise and credibility) x Strength of Relationship with Followers

Ofwel: de invloed van een influencer is afhankelijk van het aantal volgers, hoe goed een influencer bij je merk past en hoe de relatie is met zijn of haar volgers.

Het vertrouwen van het publiek is ook voor een influencer een groot goed. Het kan in gevaar komen als een blogger of vlogger te veel reclame maakt via zijn of haar kanaal of verzwijgt dat het om gesponsorde inhoud gaat. Zij zullen zelf dus ook kritisch zijn over wat ze wel en niet delen en over de mate waarin ze invloed hebben op de berichten.

  1. Promoten van je eigen sociale mediakanalen

Als je eigen sociale mediakanalen nog wel wat promotie kunnen gebruiken, kun je influencers ook inzetten. Je net opgezette Instagrampagina heeft waarschijnlijk nog maar een beperkt bereik. Berichten daar hebben dan nog niet zo’n grote impact. Een influencer kan helpen het bereik te vergroten en de interactie te stimuleren.

Takeovers zijn hier een goed voorbeeld van. De bedoeling van een takeover is dat de influencer het account van een bedrijf of merk voor een bepaalde tijd overneemt. Omdat deze influencer een tijdje via jouw sociale mediakanaal te vinden is, zullen veel volgers hen ook naar jouw account volgen. Hiervoor worden vaak grotere en beroemde influencers ingezet (diegenen met een groot bereik), maar meerdere take-overs van kleinere influencers kan natuurlijk ook altijd.

Final five instagram takeover white house

De Amerikaanse turnsterren namen tijdens de Olympische Spelen de Instagram-account van het Witte Huis een dagje over. Niet om naamsbekendheid te vergroten, maar wel om hun positieve imago af te laten stralen op de president.

Doen?

Onder andere onderzoeksbureau McKinsey toont aan dat gemiddeld 26 procent van de aankoopbeslissingen voortkomt uit sociale aanbevelingen. Maar liefst 92 procent van ondervraagde mensen geven in een onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen aan dat aanbevelingen van vrienden en familie (en dus ook influencers) meer vertrouwd worden dan andere vormen van adverteren. Het liefste heb je natuurlijk volledig spontane aanbevelingen, maar je kunt de mond-tot-mondreclame ook stimuleren door het inzetten van influencers.

In onze volgende blog geven we tips en voorbeelden hoé je influencer marketing voor jouw bedrijf kunt laten werken.

Els Hekkenberg

Els Hekkenberg

Communicatiestrateeg at Kempen Communicatie
Studeerde Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een paar jaar werken als journalist maakte ze de overstap naar het communicatievak. Heeft een fascinatie voor alles wat met Amerika te maken heeft.
Els Hekkenberg

Latest posts by Els Hekkenberg (see all)

Share This:

Gepubliceerd door

Els Hekkenberg

Studeerde Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een paar jaar werken als journalist maakte ze de overstap naar het communicatievak. Heeft een fascinatie voor alles wat met Amerika te maken heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *