Gratis aandacht met een persbericht

Zo krijg je gratis aandacht voor je bedrijf

Je bedrijf gratis onder de aandacht brengen: welke ondernemer wil dat nu niet? Met een effectief persbericht vergroot je je kans op free publicity drastisch. Maar wanneer zet je een persbericht nu precies in en hoe zorg je dat het door de media wordt opgepikt?

Als je op zoek bent naar media-aandacht voor een groot publiek, dan kun je er als bedrijf voor kiezen een persbericht in te zetten als strategisch communicatiemiddel. Dat is op meerdere manieren voordelig: als er door een redactie over je onderwerp geschreven wordt, is dat gratis. Daarnaast wordt je verhaal door het publiek vaak als geloofwaardiger gezien, omdat het door een journalist is geschreven.

Zorg voor nieuwswaarde

Hoe zorg je ervoor dat je persbericht opvalt en door journalisten uit de grote hoop met inzendingen getrokken wordt? Journalisten kijken vooral naar de nieuwswaarde: is  je bericht actueel en relevant voor hun doelgroep? Nieuwswaarden kunnen variëren van een bericht op gebied van human interest (als er een persoon centraal staat) tot ongewone en actuele berichten of artikelen met een groot belang voor de doelgroep van het medium.

PersconferentieEen van de belangrijkste nieuwswaarden is actualiteit: zorg dat je bericht dan ook altijd een aanleiding heeft. Dat kan een eigen persconferentie zijn, een opening van een vestiging, de start van een project, een uitbreiding van je bedrijf, een landelijk onderzoek waar jouw innovatie mooi op inspringt, noem maar op. Voorkom dat je bericht ‘zweeft’ en geen actuele aanleiding heeft.

Een testje over de nieuwswaarde van je bericht vind je hier.

Waar moet mijn bericht naar toe?

Stuur je persbericht alleen naar media waarvoor het relevant is om over je onderwerp te publiceren. Ben je een mkb-bedrijf dat op de lokale en regionale markt opereert? Dan is de kans klein dat landelijke media berichten over je nieuwe showroom of jubileum. De kans is dan groter als je je bericht aanbiedt bij een huis-aan-huisblad of bij een lokale omroep.

Ook op thema kun je het medium selecteren: het Financieel Dagblad schrijft eerder over een zakelijke overname dan de regionale krant. Daarentegen kun je met je milieu-innovatieberichten wellicht beter aankloppen bij een vakblad. Je kunt kiezen om je bericht naar zoveel mogelijk media te sturen, maar je kunt ook overwegen één journalist de primeur te bieden. Je wacht dan met het verspreiden van het bericht naar andere media, in de hoop dat de journalist deze exclusieve scoop eerder gebruikt dan een persbericht dat velen kregen.

Wanneer verzend ik mijn persbericht?

Uiteraard helpt het als je persbericht niet teveel concurrentie van andere nieuwtjes heeft, maar die stelregel is niet altijd heilig. Iedereen stuurt in de komkommertijd de meest onzinnige berichten met de verwachting dat de kans op publicatie een stuk groter is. Soms werkt dat, maar vaak zorgt dit meer voor frustratie bij journalisten dan voor artikelen, want ook in de komkommertijd blijft het journalistieke principe van nieuwswaarde (meestal) gelden.

Sommige data kun je beter hoe dan ook vermijden: op Prinsjesdag zal weinig ander nieuws het licht zien. Voor elk medium gelden meer geschikte en minder geschikte tijden: denk na over de werkdag en deadlines van de journalist in kwestie: wanneer kan hij of zij een tip het beste gebruiken?

Hoe verzend ik mijn bericht?

Persberichten verzenden (altijd via e-mail) kan via een persbureau of een samengestelde perslijst. Ook zijn er databanken waar je (al dan niet gratis) je bericht op kunt plaatsen. Rechtstreeks naar relevante journalisten is natuurlijk het veiligst en het meest effectief: je bent de ‘grote hoop’ dan al vaak voorbij.

De voorkeur van veel journalisten gaat er naar uit om je bericht in de e-mail zelf te plaatsen, dus niet in de bijlage. Dat voorkomt gerommel met verschillende versies van programma’s, bestanden die niet openen of de schijn van een virus. Zorg dat je onderwerpregel duidelijk is. Zet hier ook meteen in dat het gaat om een persbericht. Stuur je je mail naar meerdere redacties, gebruik dan áltijd de BCC-variant.

Mailberichten

Niet vergeten

Zorg dat onder aan je persbericht altijd een ‘noot voor de redactie’ wordt toegevoegd: waar kan een journalist meer informatie halen? Meestal zet je hier een contactpersoon neer, maar een verwijzing naar de website van je bedrijf kan in sommige gevallen ook voldoende zijn. Zorg er natuurlijk voor dat degenen die genoemd zijn in de dagen na verzending goed bereikbaar zijn.

Journalistieke vrijheid

Hou er bij het versturen van een persbericht rekening mee dat je nooit honderd procent in de hand hebt wat er verder mee gebeurt.  Probeer dit ook niet te forceren, dat is een verloren zaak (kies dan liever voor een advertorial). In het meest ideale geval herschrijven journalisten je tekst alleen, maar veel vaker zullen ze delen schrappen, zelf kritisch naar de inhoud kijken, andere invalshoeken zoeken of een concurrent vragen hoe het bij hen zit. Je kunt alleen hopen dat je boodschap stevig overeind blijft staan. Tip: hoe groter de nieuwswaarde van je bericht, hoe groter de kans dat jouw insteek wordt overgenomen.

Succes bepalen

Na het versturen van een persbericht is het goed om in de gaten te houden wat ermee gebeurt: welke media nemen het over en hoe nemen ze het over? In welke mate is jouw boodschap overeind gebleven in de artikelen? Naarmate je vaker een bericht verstuurt, krijg je meer inzicht in de werkwijze van diverse redacties. Je weet na een tijdje precies waar je bericht effect heeft en waar niet.

Els Hekkenberg

Els Hekkenberg

Communicatiestrateeg at Kempen Communicatie
Studeerde Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een paar jaar werken als journalist maakte ze de overstap naar het communicatievak. Heeft een fascinatie voor alles wat met Amerika te maken heeft.
Els Hekkenberg

Latest posts by Els Hekkenberg (see all)

Share This:

Gepubliceerd door

Els Hekkenberg

Studeerde Amerikanistiek en Communicatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een paar jaar werken als journalist maakte ze de overstap naar het communicatievak. Heeft een fascinatie voor alles wat met Amerika te maken heeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *